De wintergeest van Kate Mosse – Recensie

Voor het eerst gepubliceerd op Perfecte Buren
Recensent Silke

In 2009 verscheen Wintergeest voor de eerste keer. Dit jaar werd het heruitgebracht in een speciale kersteditie, met een harde kaft en mooie illustraties binnenin. De auteur kennen we vooral van haar Languedoc-trilogie. Ze vermengt waargebeurde historische feiten, over het Zuidelijk deel van Frankrijk, met fantasie om zo tot ontroerende romans te komen. Deze keer neemt zij ons mee naar Frankrijk tijdens het interbellum parallel met de gebeurtenissen in dezelfde regio rond 1328.

De Britse Frederick Watson heeft zijn broer George verloren in de Grote Oorlog. Hij heeft het moeilijk om dit te verwerken en wanneer hij de leeftijd heeft waarop zijn broer stief beslist hij om naar Vlaanderen en Frankrijk af te reizen, als onderdeel van het verwerkingsproces. In het Zuiden van Frankrijk, krijgt hij tijdens een sneeuwstorm autopech en kan hij niet anders dan overnachten in het kleine dorpje Nulle. Hij wordt uitgenodigd om het feest van St-Etienne te vieren waar hij de mooie Fabrissa leert kennen. De dag nadien is zij echter verdwenen en niemand lijkt haar te kennen. Frederick besluit te doen wat ze hem gevraagd heeft: haar proberen te vinden. Het wordt een zoektocht langs eeuwenoude wegen. Zal hij haar uiteindelijk terugvinden en zo ook zijn eigen kwelgeesten kunnen overwinnen?

Ergens doet dit verhaal mij denken aan mijn kerstboek van vorig jaar Dickens Kerstverhaal. Niet alleen door de mooie uitgave met zijn hardcover en pentekeningen op de verschillende pagina’s, maar ook de inhoudelijke sfeer die het boek uitstraalt. Kate Mosse schrijft hier weer, net als in haar ander werk, op een betoverende manier. Op een of andere manier slaagt zij er telkens in om mij het gevoel te geven alsof ik in de 14de eeuw rondloop.

Het boek las alsof ik een film bekeek op het witte doek met Aidan Turner en Eleanor Tomlinson in de hoofdrol, en Sean Connery in een bijrolletje van de oude boekhandelaar. Het is net als Dickens Kerstverhaal een dun boekje met een krachtig verhaal. De auteur Kate, wil niet dat we bepaalde stukken uit onze geschiedenis vergeten. We moeten leren uit het verleden en niet steeds dezelfde fouten maken, jammer genoeg lukt dit niet altijd. Zo zijn er reeds oorlogen en worden er nog steeds bepaalde bevolkingsgroepen vervolgd en uitgeroeid. Ze plaatst de gevolgen, het menselijk leed, van De Grote Oorlog parallel tegenover de vervolging op de katharen in de 14de eeuw. Dit zet je als lezer toch even aan tot nadenken: wanneer gaan we het nu een keertje leren en wanneer zal de waanzin van oorlogen voeren stoppen?

Kate Mosse heeft een fijne schrijfstijl en besteedt veel zorg aan haar personages. Deze zijn authentiek, met veel diepgang. Bovendien heeft de auteur een zeer uitgebreide kennis over de geschiedenis van Zuid-Frankrijk in de middeleeuwen. In combinatie met haar perfectie krijg je als lezer telkens een zeer realistisch verhaal voorgeschoteld. Kortom dit is een leuk kerstverhaal met een mooie boodschap. Het perfecte geschenk voor kerst. 4 sterren!

Bestelinformatie De wintergeest

kate mosse de wintergeest