Veel grote merken die op zoek zijn naar een alleszeggend logo, zouden er een moord voor doen. Weinig is zo herkenbaar als het geel, groen en wit met bollen van de Tour de France. Bovendien maken die drie truien de grootste wielerwedstrijd ter wereld ook zo kleurrijk, naast al die gesponsorde tenues die jaarlijks weer een andere tint geven aan de bonte stoet renners door het prachtige landschap van Frankrijk.
Dit boek beschrijft de rijke geschiedenis van de Tour aan de hand van de shirts. Vermaarde ploegen als Festina, TI Raleigh, KAS en PDM zijn voor altijd verbonden aan hoge pieken en diepe dalen. Het heroïeke duel tussen Laurent
Fignon en Greg Lemond, die met een verschil van slechts acht seconden werd beslist in het voordeel van de Amerikaan, was ook een gevecht tussen Super U en ADR. Miguel Indurain reed altijd met Banesto op de rug, Claudio Chiappucci is voor eeuwig verbonden met Carrera en Erik Breukink vooral met ONCE. Jan Ullrich herinnert iedere wielerliefhebber zich het liefst in het machtig mooie shirt van Bianchi, terwijl de Duitser toch het grootste gedeelte van zijn loopbaan rondreed in het magenta-wit van T-Mobile. Fabio Casartelli stierf in het roodblauw van Motorola en de grootheden Eddy Merckx en Chris Froome staan voor altijd voor Molteni en Sky.
Claude Droussent was decennialang actief als journalist en leidinggevende bij onder andere Le Parisien, L’Équipe en Vélo. De Fransman is vergroeid met het wielrennen en schrijft tegenwoordig ook voor The Huffington Post.