Een delicaat, subliem portret van emoties en idealen uit de kindertijd. Van de schrijver van het succesvolle ‘Honderd miljoen jaar en een dag’.
Een oude man geeft goddelijke Beethovenuitvoeringen op openbare piano’s. De ene dag is hij op het station, de andere dag op het vliegveld. Zijn Carnegie Halls heten Montparnasse, Roissy–Charles-de-Gaulle, Union Station, John F. Kennedy Airport. Hij verspilt zijn virtuoze talent aan onverschillige reizigers die voorbijsnellen zonder te luisteren. Hij speelt niet voor geld maar wacht. Hij wacht al vijftig jaar op een vrouw. Wie is zij?
Toen hij zestien was kwamen zijn ouders en zus om bij een vliegtuigongeluk en werd hij naar een christelijke kostschool in de Pyreneeën gestuurd. Les Confins. De rand van de wereld. Een plek voor zwervers, voor verlaten zielen. Zijn dagen waren gevuld met klusjes, sleur en fysieke mishandeling. Tot de dag dat hij Rose ontmoette, een meisje van zijn leeftijd. Samen droomden ze ervan om voor alles weg te rennen.
‘Jean-Baptiste Andrea blinkt opnieuw uit in het weergeven van het onderscheidende lot van degenen die geïsoleerd zijn van de wereld. Een boek over de kindertijd, waarin de onschuld wordt geconfronteerd met de hardheid van de wereld. Alles wordt verteld in een stijl die soms serieus, soms poëtisch, luchtig en dan weer enigmatisch is, met oneindige fijngevoeligheid.’
– La Croix
Jean-Baptiste Andrea was scenarioschrijver en filmregisseur voordat hij zich op het schrijven van romans richtte. Zijn debuut Mijn koningin (2017) was een triomf en won twaalf literaraire prijzen. Zijn tweede roman, Honderd miljoen jaar en een dag (2019), genoot een enorme populariteit onder lezers. Duivels en Heiligen (2021) bevestigde zijn unieke schrijverschap en betekende zijn definitieve doorbraak. Zijn vierde roman, Waak over haar (verschijnt eind 2024 bij Oevers), werd bekroond met de Prix du Roman Fnac en de Prix Goncourt 2023, Frankrijks belangrijkste literaire onderscheiding.
De pers over Honderd miljoen jaar en een dag:
‘Even adembenemend als poëtisch.’
– De Standaard der Letteren
‘Zijn krachtige beelden werken, je ziet (en hoort) het vóór je.’
– De Volkskrant
‘Een indrukwekkende roman.’
– HUMO