In de jaren 1909 tot 1914 ontwikkelde Fernand Léger zich tot een vooraanstaand kubist. Een belangrijke rol in die ontwikkeling speelde een serie schilderijen die hij in 1911-1912 maakte, de zogenaamde Fumées sur les toits (Rook boven de daken). Hij schilderde het uitzicht vanuit zijn atelier in Parijs, waar hij uitkeek over daken met daarboven rookpluimen. De combinatie van de zachte vormen van de rookwolken en de harde en hoekige massa’s van de architectuur greep hij aan om zich een weg te banen naar een meer abstracte, radicale kunstvorm. Enige jaren geleden werd in de Triton Collection Foundation een nog onbekend schilderij ontdekt uit de reeks Fumées sur les toits, op de achterzijde van een ander doek van Léger. De ontdekking van dit werk vormt de aanleiding voor deze publicatie, waarin ook aandacht wordt besteed aan de invloeden die Léger onderging van onder meer Cézanne, Picasso en Braque.
[Samenvatting]
Alle boeken van Sjraar van Heugten
[Samenvatting]
In de jaren 1909 tot 1914 ontwikkelde Fernand Léger zich tot een vooraanstaand kubist. Een belangrijke rol in die ontwikkeling speelde een serie schilderijen die hij in 1911-1912 maakte, de zogenaamde Fumées sur les toits (Rook boven de daken). Hij schilderde het uitzicht vanuit zijn atelier in Parijs, waar hij uitkeek over daken met daarboven rookpluimen. De combinatie van de zachte vormen van de rookwolken en de harde en hoekige massa’s van de architectuur greep hij aan om zich een weg te banen naar een meer abstracte, radicale kunstvorm. Enige jaren geleden werd in de Triton Collection Foundation een nog onbekend schilderij ontdekt uit de reeks Fumées sur les toits, op de achterzijde van een ander doek van Léger. De ontdekking van dit werk vormt de aanleiding voor deze publicatie, waarin ook aandacht wordt besteed aan de invloeden die Léger onderging van onder meer Cézanne, Picasso en Braque.