Skip to content

Haal een stukje Frankrijk in huis!

Strovuur

[JAAR] 2020
[PAGINA’S] 240
[UITGEVER] Atlas Contact Uitgeverij

[Samenvatting]

Aan het einde van een bloedhete zomer besluit de zeventienjarige Fay spontaan om met haar neef Elvin naar Parijs te reizen. Fay draagt een groot verdriet met zich mee, Elvin heeft een kort lontje, zijn oude Mitsubishi Sapporo heeft zijn beste tijd gehad. Wat volgt is een ontroerende en bizarre roadtrip, met een hoop pech en vreemde ontmoetingen, over het sinistere Vlaamse en Noord-Franse platteland. Als Fay een zestiende-eeuws koorboek uit een klooster steelt, lijkt de ramp compleet. Zelden wist een schrijver de stem van een jong meisje zo goed te vangen.

Wie op zoek is naar het vrouwelijke antwoord op Holden Caulfield uit J.D. Salingers The Catcher in the Rye, zal zich vol overgave hechten aan de grappige, slimme en rouwende Fay.

Gerwin van der Werf (1969) is musicoloog, docent muziek en vaste columnist bij Trouw. Hij is de winnaar van de Turing Nationale Gedichtenwedstrijd 2010.

[RECENSIE]

Een kort briefje op de keukentafel vindt de 17-jarige Fay wel voldoende, ze gaat naar Parijs, daar moet haar moeder het maar mee doen. Ze vertrekt met haar iets oudere neef Elvin. De telefoons blijven thuis. Elvin is net ontslagen en Fay zou eigenlijk in 6 gymnasium moeten beginnen. Parijs blijkt ver in de 40 jaar oude Mitsubishi Saporro. Het trotse bezit van Elvin geeft wat problemen onderweg maar dat is niet de enige tegenslag.

Wat volgt is een chaotische tocht door Belgie en Noord-Frankrijk. Zonder telefoon en zonder navigatie maar met Cola en Snickers komen ze een heel eind. Onderweg komen ze in onverwachte situaties terecht en vreemde figuren kruisen hun pad. De vrijheid smaakt goed maar ze worden steeds meer op elkaar aangewezen in dit bizarre avontuur. Dat bevalt Fay eigenlijk niet want ze is niet iemand die anderen nodig heeft. Ze heeft haar handen eigenlijk wel vol aan zichzelf en vriendinnen zijn in haar ogen eigenlijk allemaal ‘trutjes’. Haar neef Elvin vormt hierop een uitzondering, hij wordt gedoogd ondanks zijn drankgebruik en zijn eeuwige sigaretten. Het contrast tussen de opvliegerige Elvin en de slimme bedachtzame Fay levert prachtige dialogen op.

Fay heeft kortgeleden haar vader verloren. Hij was de enige persoon die ze niet verachtte. Zijn dood gaf haar eerder onbegrip en boosheid dan verdriet. Hij had zich van het leven beroofd in Noord-Frankrijk en deze roadtrip brengt haar iets dichter bij haar vader.

Strovuur neemt je mee in de belevingswereld van een 17-jarig pubermeisje. Haar gedachten beheersen het boek vanaf de eerste bladzijde. Dat is best even wennen vanwege het taalgebruik van een puber, maar later blijkt dit goed te werken. De schrijver geeft daarmee het boek ongelooflijk veel vaart. De gebeurtenissen die elkaar in hoog tempo afwisselen worden door Fay’s constante stroom van observaties, levenswijsheden en rake observaties aan elkaar geregen.

Het verhaal is achteraf opgetekend door Fay in de ik-vorm en de humor spat werkelijk van de pagina’s af. De onnavolgbare maar scherpe zelfrelativeringen volgen elkaar soms in een duizelingwekkend tempo op. Een paar voorbeelden:

“Ik spoor niet nee, ik ben een gek in vermomming met blond lang haar en ik lach naar je, maar dat is alleen voor het plaatje.”

“Ik bedoel, hoe kan iemand zijn eigen gedachten interessant blijven vinden, levenslang, het vooruitzicht is afschuwelijk. Het is alsof je gedwongen wordt de hele dag tegen hetzelfde schilderijtje aan te kijken, een stom en mislukt schilderij dat je zelf hebt gemaakt.

Gerwin van der Werf (1969) is schrijver, columnist en muziekdocent. Eerder publiceerde hij onder andere Luchtvissers (2013), Een Onbarmhartig Pad (2018).

[Eric van der Wal]

[Samenvatting]

Aan het einde van een bloedhete zomer besluit de zeventienjarige Fay spontaan om met haar neef Elvin naar Parijs te reizen. Fay draagt een groot verdriet met zich mee, Elvin heeft een kort lontje, zijn oude Mitsubishi Sapporo heeft zijn beste tijd gehad. Wat volgt is een ontroerende en bizarre roadtrip, met een hoop pech en vreemde ontmoetingen, over het sinistere Vlaamse en Noord-Franse platteland. Als Fay een zestiende-eeuws koorboek uit een klooster steelt, lijkt de ramp compleet. Zelden wist een schrijver de stem van een jong meisje zo goed te vangen.

Wie op zoek is naar het vrouwelijke antwoord op Holden Caulfield uit J.D. Salingers The Catcher in the Rye, zal zich vol overgave hechten aan de grappige, slimme en rouwende Fay.

Gerwin van der Werf (1969) is musicoloog, docent muziek en vaste columnist bij Trouw. Hij is de winnaar van de Turing Nationale Gedichtenwedstrijd 2010.

[RECENSIE]

Een kort briefje op de keukentafel vindt de 17-jarige Fay wel voldoende, ze gaat naar Parijs, daar moet haar moeder het maar mee doen. Ze vertrekt met haar iets oudere neef Elvin. De telefoons blijven thuis. Elvin is net ontslagen en Fay zou eigenlijk in 6 gymnasium moeten beginnen. Parijs blijkt ver in de 40 jaar oude Mitsubishi Saporro. Het trotse bezit van Elvin geeft wat problemen onderweg maar dat is niet de enige tegenslag.

Wat volgt is een chaotische tocht door Belgie en Noord-Frankrijk. Zonder telefoon en zonder navigatie maar met Cola en Snickers komen ze een heel eind. Onderweg komen ze in onverwachte situaties terecht en vreemde figuren kruisen hun pad. De vrijheid smaakt goed maar ze worden steeds meer op elkaar aangewezen in dit bizarre avontuur. Dat bevalt Fay eigenlijk niet want ze is niet iemand die anderen nodig heeft. Ze heeft haar handen eigenlijk wel vol aan zichzelf en vriendinnen zijn in haar ogen eigenlijk allemaal ‘trutjes’. Haar neef Elvin vormt hierop een uitzondering, hij wordt gedoogd ondanks zijn drankgebruik en zijn eeuwige sigaretten. Het contrast tussen de opvliegerige Elvin en de slimme bedachtzame Fay levert prachtige dialogen op.

Fay heeft kortgeleden haar vader verloren. Hij was de enige persoon die ze niet verachtte. Zijn dood gaf haar eerder onbegrip en boosheid dan verdriet. Hij had zich van het leven beroofd in Noord-Frankrijk en deze roadtrip brengt haar iets dichter bij haar vader.

Strovuur neemt je mee in de belevingswereld van een 17-jarig pubermeisje. Haar gedachten beheersen het boek vanaf de eerste bladzijde. Dat is best even wennen vanwege het taalgebruik van een puber, maar later blijkt dit goed te werken. De schrijver geeft daarmee het boek ongelooflijk veel vaart. De gebeurtenissen die elkaar in hoog tempo afwisselen worden door Fay’s constante stroom van observaties, levenswijsheden en rake observaties aan elkaar geregen.

Het verhaal is achteraf opgetekend door Fay in de ik-vorm en de humor spat werkelijk van de pagina’s af. De onnavolgbare maar scherpe zelfrelativeringen volgen elkaar soms in een duizelingwekkend tempo op. Een paar voorbeelden:

“Ik spoor niet nee, ik ben een gek in vermomming met blond lang haar en ik lach naar je, maar dat is alleen voor het plaatje.”

“Ik bedoel, hoe kan iemand zijn eigen gedachten interessant blijven vinden, levenslang, het vooruitzicht is afschuwelijk. Het is alsof je gedwongen wordt de hele dag tegen hetzelfde schilderijtje aan te kijken, een stom en mislukt schilderij dat je zelf hebt gemaakt.

Gerwin van der Werf (1969) is schrijver, columnist en muziekdocent. Eerder publiceerde hij onder andere Luchtvissers (2013), Een Onbarmhartig Pad (2018).

[Eric van der Wal]

€ 21,99

Bestel dit boek gewoon zoals je dat gewend bent bij bol.com

Gratis bezorging vanaf 17,50
Vandaag besteld morgen in huis
Veilig betalen bij Bol.com