Marie woont met haar gezin in een buitenwijk van een grote stad, vlak bij zee, ergens in Noord-Frankrijk. Tussen de monotone hoogbouw vult Marie haar dagen. Maar in al te rustige levens gebeurt soms iets wat inslaat als een bom, werkt als een aardbeving. Vogelvrij vertelt het verhaal van zo n gebeurtenis.Marie is de regie op haar leven kwijtgeraakt. Er is niets meer wat haar blik nog trekt, behalve die ogenschijnlijk verdwaasde mannen bij de supermarkt waar ze boodschappen moet doen. Zonder eigenlijk te weten waarom gaat ze de tent van het stadsdeelkantoor binnen en begint ze te helpen bij het uitdelen van maaltijden aan Kosovaarse vluchtelingen, mannen die in het centrum van de stad uitschot genoemd worden. Al snel begint Marie haar familie te verwaarlozen, haar man en haar kinderen laten haar meer en meer koud, ze wijdt zich helemaal aan de overleving van die verloren mannen. Ze geeft ze alles: niet alleen voedsel en kleding maar ook haar tijd en haar geld en wordt ondanks zichzelf meegesleurd in een klein drama. Maar Marie wordt ook een andere vrouw, die weer weet waarvoor zij leeft.
Olivier Adam (1974) debuteerde in 2000 met ‘Je vais bien, ne t’en fais pas’, dat ook werd verfilmd. Sindsdien schreef hij twaalf romans en een tiental jeugdboeken. Oliviers verhalen spelen zich vaak af in de banlieue, waar hij zelf is opgegroeid. Adam is als schrijver beïnvloed door Amerikaanse auteurs als Raymond Carver en John Fante, en van Franse bodem Annie Ernaux, Patrick Modiano en Philippe Djian. ‘Kliffen’ werd genomineerd voor zowel de Prix Médicis als de Goncourt.