Michael Berg is het pseudoniem van Michel van Bergen Henegouwen. Geboren in Heerlen, studeerde Nederlands in Amsterdam en was leerling/repetitor aan de Kleinkunstacademie. Na korte tijd gewerkt te hebben als zanger/muzikant werkte hij van 1982 tot 2004 voor de omroep (RVU: interviewer, presentator, documentairemaker, NOS: zender coordinator Radio 5 en L1: programmaleider radio.)
Hij schreef liedjes voor radio, tv, theater en talloze artiesten, componeerde een kindermusical, schreef tekst en muziek voor een internationale kindertelevisieserie en was als componist/producer betrokken bij diverse cd’s. Verder schreef hij radioteksten, columns, een radiosoap en hoorspelen voor de AVRO.
In 2004 verhuisde hij naar Frankrijk om te gaan schrijven. Bij The House of Books verschenen Twee zomers (2008), Blind vertrouwen (2009), Een echte vrouw (2010), Hotel du Lac (2011), Nacht in Parijs (2012), Heller (2014), Het meisje op de weg (2015) en Broertje (2017)
Prijzen/nominaties
Broertje shortlist Gouden Strop 2018 en shortlist Hebban Thriller Clubprijs 2018 en shortlist Lang Zullen We Lezen Trofee VRT
Het meisje op de weg shortlist Diamanten Kogel 2015 en shortlist Gouden Strop 2016
Heller shortlist Hebban Crimezone Thriller Award 2014 en tiplijst voor de Diamanten Kogel 2014
Nacht in Parijs winnaar De Gouden Strop 2013 voor het beste Nederlandstalige spannende boek van het jaar.
Hôtel du Lac shortlist voor De Diamanten Kogel en voor de Crimezone Thriller Award.
Een echte vrouw werd genomineerd voor Beste Nederlandse Vrouwenthriller van 2010.
Vragen aan Michael Berg
Frankrijk Boeken: ‘Ik zie je’ is alweer je negende thriller en bijna allemaal spelen ze zich af in Frankrijk. Het land waar je lang gewoond hebt en nu nog steeds kiest als ‘achtergrond’ voor je thrillers.
Michael Berg: Ja, Frankrijk blijft trekken. Ik kom er nog steeds vaak. Voor ‘Ik zie je’ heb ik als arena voor de Vaucluse gekozen, meer specifiek het plaatsje Malaucène en de Mont Ventoux. Het landschap inspireert me. Bovendien kun je daar makkelijker ongezien een lijk dumpen dan in Nederland. Haha. Nee, het is vooral de setting die me aantrekt. De weidsheid, de stilte, de warmte, het licht. De ideale locatie voor een roman.
FB: In ‘Ik zie je’ ontwikkelt zich een spannend verhaal rond de Engelse thrillerschrijfster Carol Brodie. Ze ontvlucht haar bestaan in Londen om haar ‘writers block’ te overwinnen. In Zuid-Frankrijk probeert ze de draad van het schrijven weer op te pakken. Dat lukt pas nadat ze verwikkeld raakt in een misdrijf…
Michael Berg: Carol Brodie heeft zelf een paar ‘lijken in de kast’. Wanneer ze vlucht uit Londen wordt ze in Zuid-Frankrijk pas echt geconfronteerd met zichzelf. Voor het eerst in jaren is ze alleen. In het vakantiehuis dat ze huurt vindt ze een sterrenkijker waarmee ze haar overbuurvrouw begint te bespieden. Dat gaat onbewust maar mondt steeds meer uit in een obsessie. Het feit dat ze te veel drinkt en medicijnen slikt maakt het niet beter. Schrijven kan ze niet. Tot ze ooggetuige is van een moord. Meer zeg ik er niet over, anders verraad ik te veel.
FB: Je geeft in het boek veel aandacht aan de psychische problemen van de hoofdpersoon en aan haar relatie met haar dominante vriend. Als lezer wordt je meegezogen in haar onzekerheid. Ze maakt foute beslissingen wat de nodige ‘suspense’ oplevert.
Michael Berg: Het boek is geschreven vanuit het perspectief van Carol. Alles wat zij meemaakt maakt de lezer ook mee. Je kruipt dus echt in haar huid. Althans, dat hoop ik. En dan wordt het ook spannend.
FB: Je vaste lezers zullen in haar iets herkennen van Chantal Zwart, de hoofdpersoon in je eerste boeken. In veel van je boeken is een hoofdrol weggelegd voor sterke vrouwen.
Michael Berg: Klopt. Carol lijkt misschien een beetje op Chantal Zwart. Misschien schrijf ik iedere keer weer over eenzelfde soort vrouw. Een sterke vrouw. Natuurlijk. Met een hoofdpersoon die niets durft kun je geen spannend boek schrijven.
FB: Met de sympathieke Chantal Zwart leek aanvankelijk een serie thrillers te groeien met haar in de hoofdrol. Waarom heb je besloten om met Chantal te stoppen?
Michael Berg: Na 4 boeken wilde ik iets anders. Vooral wilde ik wel eens vanuit een man schrijven. Dat heb ik gedaan met ‘Hôtel du Lac’ en ‘Heller’, boeken waar ik nog steeds heel trots op ben. De recensies waren buitengewoon lovend maar de verkoop viel een beetje tegen. Mijn lezers zijn vooral vrouwen en kennelijk lezen die liever een thriller met een vrouwelijke hoofdpersoon. Geen probleem. Of ik nou vanuit een man of een vrouw schrijf maakt me niet uit. Belangrijker is of het verhaal dat ik wil vertellen het best door een man of een door een vrouw verteld kan worden. Uiteindelijk is dat het enige criterium.
FB: Negen thrillers in pakweg 10 jaar tijd. Dat belooft nog veel moois voor de toekomst. Heb je al een nieuw boek in de steigers staan?
Michael Berg: Zekers. Maar het is nog te vroeg om daar veel over te verklappen.