Reclameman Harold ontvlucht Nederland en begint zijn eigen wijnchateau. Hij weet als geen ander hoe je wijn aan de man moet brengen en dat lukt ook heel aardig. Maar al snel heeft een hij grotere uitdaging nodig en besluit zijn buurman Regis te helpen met zijn, in zijn ogen, noodlijdende wijngaard.
Regis is een echte fransman die het leven neemt zoals het komt, maar hij laat zich overhalen door Harold om een Camping à la ferme te beginnen. Met de adviezen van Harold krijgt de camping langzaam vorm, maar dat gaat niet helemaal vanzelf. Na de eerste successen komen er nog meer briljante ideeën, zoals het organiseren van bedrijfsuitjes voor Nederlandse managers. Het geld stroomt binnen.
Verschenen in 2013; gebaseerd op Het Merlot Mysterie (2008); 3e druk in 2018, met nieuwe omslag.
De wijn die Regis produceert is eigenlijk niet te drinken maar op een avond schenkt hij een wijn uit zijn eigen ‘speciale’ voorraad. Het blijkt een superieure wijn te zijn en in de beleving van Harold een prijswinnaar. Harold probeert erachter te komen hoe Regis deze wijn maakt. Heeft hij ergens een geheime wijngaard? Regis doet er heel geheimzinnig over.
Geluksvogel is al eerder uitgegeven onder de titel Het Merlot mysterie. Ilja Gort besloot er een andere draai aan te geven en herschreef het boek. Het resultaat is nog vermakelijker en je ligt af en toe dubbel van het lachen.
Ilja Gort (1951)Â is van oorsprong muzikant en componist Hij schreef muziek voor bekende reclames, zoals Duo Penotti, en schreef songs die destijds de hitlijsten haalden.
In 1994 kocht hij een wijnchateau in de buurt van Bordeaux, waar hij wijn maakt onder de naam La Tulipe.
Gort schreef meerdere boeken over wijn, maar ook romans en kinderboeken. Daarnaast is hij bekend van televisieprogramma’s over Frankrijk. Wijn aan Gort, Gort a la carte en Gorts Wijnkwartier.